Droga urządzeń mobilnych z sal konferencyjnych do „back office” jest coraz krótsza – pracownicy firm coraz chętniej wykorzystują zaawansowane smartfony, w wielu codziennych czynnościach, starając się pozostać w kontakcie, szybciej zareagować – kluczowe w procesach zakupowych. Coraz większa liczba pracowników korzysta ze smartfonów równie często a czasem częściej niż z laptopów. Taka sytuacje nie idzie niestety w parze z doświadczeniem poszczególnych firm we wdrażaniu i zarządzaniu mobilną infrastrukturą. W rezultacie firmy działają na zasadzie „prób i błędów”.
Doświadczenia brakuje na każdym etapie wdrożenia – począwszy od definiowania celów, poprzez wybór platformy, skalowanie a na szacowaniu budżetu skończywszy. A zarządzanie infrastrukturą mobilną wymaga szczególnej uwagi, gdyż urządzenia mobilne są z definicji narażone bardziej na różne „wypadki”, kradzieże, zagubienia, uszkodzenia, co może stanowić dla firmy poważny problem.
Zdefiniować działający w firmie ekosystem urządzeń mobilnych nie jest wcale tak trudno, o ile mamy ustalony choć jeden sensowny cel biznesowy. Brak takiego celu zwykle powoduje w późniejszym czasie śladowe wykorzystywanie możliwości mobilnego ekosystemu przez pracowników lub całkowicie niespójne korzystanie, co w konsekwencji utrudnia firmie dobór odpowiednich aplikacji, instrukcji operacyjnych i – co najważniejsze, marnotrawienie potencjału projektu i infrastruktury.
Warto przy planowaniu wdrożenia kompleksowego ekosystemu urządzeń mobilnych przejść przez poniższe punkty, aby lepiej zaplanować wdrożenia w firmie:
- Ważne jest, aby zrozumieć wymagania biznesowe, którym urządzenie mobilne będzie w stanie sprostać. Na przykład, czy urządzenie będzie wykorzystywane przede wszystkim do czytania i odpowiadania na e-maile, czy prowadzenia biznesu przez telefon, czy też linii biznesowych (LOB). Odpowiednie aplikacje, które będą wykorzystywane przez pracowników mobilnych codziennie muszą być dopasowane do urządzenia oraz ekosystemu.
- Dobór procesów biznesowych musi być oparty na faktycznych możliwościach urządzeń oraz przynosić wymierne korzyści poprzez np. poprawę jakości obsługi klientów, szybsze reagowanie na bodźce biznesowe – (postąpienia w aukcjach elektronicznych, akceptacja w workflow itp.).
- Wybrana platforma musi zapewniać możliwość ciągłego rozwoju, warto aby poziom kompatybilności z innymi technologiami był jak najszerszy.
- Warstwa technologiczna powinna być dostarczana przez podmiot, który ma możliwość rozwoju platformy w przyszłości – aby przedsiębiorstwo nie zostało z anachronicznym rozwiązaniem bez perspektyw.
- Rozwiązanie powinno być maksymalnie proste w obsłudze przez użytkowników końcowych – czyli pracowników firmy oraz jeżeli przewiduje to projekt jej klientów. Trudna w obsłudze lub nie użyteczna aplikacja spowoduje opór użytkowników lub pogorszenie parametrów wykonywanych czynności.