Monitorowanie bezpieczeństwa pracy u dostawców to nie tylko czynnik wpływający na PR firmy, ale  długofalowa strategia zarządzania dostawcami i zabezpieczenie się przed ryzykiem.

Walmart skupi się na bezpieczeństwie pracy w fabrykach swoich dostawców. Zamierza poprawić warunki pracy i wymusić na swoich dostawcach raportowanie mierników gwarantujących bezpieczeństwo pracy.  Co wspólnego ma największy retailer z bezpieczeństwem pracy u swojego dostawcy – w Polskich warunkach rzecz nie do pomyślenia – obecnie ilość pozwów przeciwko sieciom handlowym w sprawie dodatkowych opłat „półkowych” rośnie lawinowo – a to tylko kanał współpracy z dostawcami.

Bezpieczeństwo dostaw

Bezpieczeństwo pracy u dostawcy – jaki wpływ ma na wartość dostarczaną finalnemu klientowi? Co spowodowało, że tak duży odbiorca, jakim jest Walmart zajął się czynnikiem bezpieczeństwa pracy? Czy to tylko element PR i budowy wizerunku sieci, jako uczciwego i solidnego uczestnika rynku? W tym przypadku jest to element szerszej strategii zapewnienia bezpieczeństwa dostaw. Dla retailera bezpieczeństwo dostaw jest jednym z głównych czynników definiujących jakość współpracy z dostawcą. Dzisiaj duży odbiorca chcąc obniżać  koszty i zapewniać business continuity pracuje z coraz mniejszą liczbą dostawców – procesy „vendor consolidation” i rozszerzania palety wyrobów i usług dostarczanych przez pewnych i sprawdzonych dostawców to codzienność. Należy jednak pamiętać o ryzyku i właściwym zarządzaniu relacją z dostawcą – przy realizacji dużej wolumenowo ilości dostaw u jednego dostawcy, zwłaszcza w przypadku brażny retail – ryzyko braku dostawy, opóźnionej dostawy to nierzadko milionowe straty dziennie, w przypadku sieci takiej jak Walmart dziesiątki milionów dolarów. Przypadek pożaru w fabryce w Bangladeszu, gdzie spłonęła spora cześć fabryki, były ofiary, pokazuje, iż nawet tak rozwinięta firma, posiadająca mocno zaawansowane procesy kontrolne i zarządcze w zakresie zarządzania dostawcami, przyznała, iż nie jest w stanie kontrolować każdej fabryki swoich dostawców.

Zarządzanie dostawcami

Walmart prowadzi program Walmart Suistanability, w ramach którego edukuje, ustala standardy, pozwala generować pomysły i programy usprawnień swoim klientom, dostawcom każdemu zainteresowanemu poprawą sposobu działania sieci na świecie.

Działania dużych, świadomych firm pozwalają nam dziś śmiało twierdzić, że właściwe zarządzanie bazą dostawców, połączone z respektowaniem CSR może przynieść znacząco więcej korzyści niż wybór dostawcy oparty tylko i wyłącznie o cenę, bez stawiania wymogów środowiskowych, rozwojowych czy bezpieczeństwa pracy. To duży odbiorca tak naprawdę ma problem wizerunkowy, jakości dostaw i zapewnienia dostępności na półce – i to dostawca właściwie wybrany i właściwie zarządzany może zapewnić bezpieczeństwo w tym zakresie.

Współdziałanie w ramach CSR

Wspólna praca nad bezpieczeństwem pracy u dostawców to już rzeczywistość –  Firmy podejmują wspólnie działania w określonych regionach, skupiających dostawców np. branży odzieżowej, przykładem -Porozumienie ws. poprawy bezpieczeństwa – W połowie maja 31 zachodnich marek produkujących w Bangladeszu podpisało porozumienie ws. bezpieczeństwa w fabrykach odzieży. Wśród sygnatariuszy porozumienia są: włoska firma Benetton, hiszpańska Inditex (Zara), brytyjski Marks and Spencer, szwedzki H&M i francuski Carrefour. Na liście są też m.in. podpisy przedstawicieli amerykańskiej PVH (Tommy Hilfiger i Calvin Klein), C&A, niemieckiej Tchibo, a także Tesco, Mango, Aldiego, New Look, Mothercare, Sainsbury’s, Esprit, Next, Lidl. Proszę o to przykłady wspólnych działań konkurencji w celu promowania idei CSR, ale też mające na celupodniesienie własnego bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa PR marki. Jednym słowem działanie opłacalne i celowe dla wszystkich uczestników rynku, w tym także dla konsumenta.

Wiadomości z Polski – „Na gruzach zawalonego budynku fabryk odzieżowych Rana Plaza w Bangladeszu odnaleziono metki polskiej marki odzieżowej Cropp, należącej do spółki LPP” Clean Clothes Polska zarzuca LPP, że w przeciwieństwie do zachodnich konkurentów nie podejmuje widocznych działań na rzecz społecznej odpowiedzialności za warunki pracy w swoich łańcuchach dostaw.  – świadomość sprawy budowana przez organizację posługujące się min. finalnym konsumentem i kształtowaniem jego opinii – wymusza na firmach, głębsze spojrzenie na aspekty wspomniane powyżej.

Świadomość w zakupach

Jest nadzieja, że kupując produkty jako finalny konsument, czy jako kupiec rezprezentujący rynek b2b w Polsce, zaczniemy świadomie spoglądać nie tylko na cenę, ale także warunki, w jakich powstał produkt i czy przy jego wytworzeniu poszanowano prawa pracownicze, środowisko oraz inne czynniki mające wpływ na zrównoważony rozwój.  To także ważne przesłania dla nas, ludzi zakupów i decydentów „zakupowych” – nie tylko cena Panowie i Panie, ale także inne czynniki mają wpływ na sukces firmy w długim okresie kształtując jej wizerunek jako świadomego uczestnika rynku, budując markę.

Minimalizacja ryzyka braku dostaw – jako czynnik ekonomiczny, negatywny PR jako czynnik środowiskowy, zrównoważony rozwój jako idea zyskująca coraz większe poparcie – to czynniki powiązane, na które zwracamy coraz większą uwagę – co mnie jako konsumenta cieszy. Cieszy, także jako konsultanta promującego ideę dojrzałego procesu zakupowego, opartego o właściwe wybory nie tylko cenowe.

Podobne