Technologia towarzyszy dziś niemal każdemu elementowi procesu zakupowego. Jej zadaniem jest dostarczać funkcjonalności ulepszających kolejne działania, by cały proces stawał się łatwiejszy, szybszy i przyjemniejszy.

Platformy oraz systemy zakupowe stale się rozwijają, dostarczając coraz lepszych możliwości od pełnej digitalizacji przez rozwiązania chmurowe czy uczenie maszynowe (tzw. machine learning).

Coraz szerzej wykorzystywane są również takie rozwiązania jak AI (Artificial Intelligence) czy big data. Dzięki wszystkim tym rozwiązaniom obie strony transakcji zyskują jasne zasady, przejrzyste warunki postępowania, narzędzia skutecznie przyspieszające procesy i pełne bezpieczeństwo wrażliwych danych.

Przyjrzyjmy się bliżej nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym, które rewolucjonizują rynek zakupowy.

___________________________________________________________________

Nowoczesne technologie ułatwiają pracę specjalistów w niemal każdej branży.

Zdalna praca z wykorzystaniem możliwości internetowych, innowacyjne systemy zarządzające procesami czy danymi, chmury, do których możemy przenieść informacje czy automatyzacja zadań świetnie sprawdzają się w dzisiejszym, dynamicznym świecie.

A co najważniejsze – wszystkie wymienione wyżej rozwiązania mają ogromny wpływ na optymalizację pracy i procesów, ograniczenie kosztów oraz spore oszczędności czasowe. Kto nie korzystałby z takiego dobrodziejstwa?

Rozwój technologiczny mocno wpływa na dzisiejsze procesy zakupowe i sprzedażowe, otwierając przed przedsiębiorcami zupełnie nowe możliwości.

Marketplanet i OnePlace mają w swojej ofercie rozwiązania, które docenią zarówno prezesi firm, managerowie produktu, pracownicy działów zakupów, finansów oraz IT.

 

Digitalizacja zakupów B2B

Zdaje się, że czasy tradycyjnych, papierowych zakupów to już prehistoria. Digitalizacja opanowała rynek i skutecznie usprawniła proces zakupowy B2B.

By ułatwić pracę obu stronom transakcji, umożliwić sprawne, w pełni bezpieczne i przejrzyste działania, a także sprawić, by zakupiony towar czy usługa pochodziły z najkorzystniejszej oferty, stworzono specjalne platformy zakupowe.

Te z przeznaczeniem B2B znacznie zbliżają się już do platform dedykowanych klientom indywidualnym, dzięki czemu korzystanie z nich jest dla użytkowników biznesowych proste i niemal naturalne.

Platformy B2B niosą szereg korzyści: usprawniają obsługę, umożliwiają samodzielne zarządzanie kontem użytkownika czy personalizację cen oraz szacowanie dostawy. Poza tym platformy tego typu automatycznie generują rekomendacje zakupowe, a widoczność dostępności produktów w całej sieci sprzedaży (niezależnie od miejsca alokacji zapasu) z czasem staje się coraz lepsza.

Niezależnie od tego, z jakiego medium korzysta użytkownik, platforma dostarcza mu zawsze bieżącą informację z wszystkich kanałów dystrybucji i elementów łańcucha logistycznego. Dzięki tym funkcjom można nie tylko wybrać najlepszą ofertę, ale także śledzić przebieg dostawy, dokładnie określając czas i koszty.

Ekosystem chmurowy

Dysk Google czy iCloud pomagają dziś użytkownikom z całego świata tworzyć i przechowywać pliki zarówno na prywatne, jak i biznesowe potrzeby.

Zakupy firmowe również korzystają z tej technologii i przenoszą część działań do chmur. Poszczególne zadania nie są już dzięki temu tak czasochłonne, a koszty i ryzyko wdrożeń skutecznie się zmniejsza. Poza tym działania w chmurze pozwalają skoncentrować się na biznesowych aspektach wdrożenia.

Świetnym przykładem ekosystemu chmurowego jest Supplier Cloud – to wysoce wydajne i skuteczne narzędzie do współpracy z dostawcami, która odbywa się w bezpiecznym miejscu, oraz pozwala na łatwe integracje.

Użytkownicy Supplier Cloud zyskują pełen wgląd w proces zaopatrzenia i zakupów dzięki funkcjom łączności oraz elektronicznej obsłudze faktur. Dzięki temu rozwiązaniu można skutecznie odciążyć zespoły zaopatrzeniowe, a współpraca z dostawcami idzie sprawniej za sprawą płynnego przepływu pracy oraz zatwierdzeń.

Zaawansowana analityka i Big Data

Mądre zarządzanie danymi to dziś klucz do sukcesu. Dlaczego więc nie wykorzystywać cennych informacji do lepszego planowania zamówień?

Przede wszystkim dane handlowe pozyskane w procesach e-transakcji mają znaczący wpływ na rozwój procesów zakupowych, ale też na rozwój całego przedsiębiorstwa.

Big Data i zaawansowana analityka z jej nowoczesnymi metodami wskazują na mocne punkty firmy, pomagają naprawiać błędy, wyciągać wnioski i podejmować lepsze decyzje przy kolejnych transakcjach handlowych. To dzięki nim firma znajduje odpowiednie drogi do optymalizacji kosztów.

Nowoczesne narzędzia do analizy danych oprócz bezpośredniego wsparcia przedsiębiorstwa pozwalają też lepiej raportować wyniki, a także trzymać informacje o wydatkach i transakcjach z różnych źródeł w jednym miejscu.

Lepszy proces zakupowy ma swój początek w dostępie do danych i ich odpowiednim wykorzystaniu – warto o tym pamiętać, planując kolejne kroki w ulepszeniu procesu zakupowego w firmie.

Nowoczesne usługi bankowe

Z racji tego, że banki również uczestniczą w procesie zakupowym, ich oferta rozwija się i dostosowuje do potrzeb użytkowników.

W przeszłości przedsiębiorcy mogli korzystać z takich rozwiązań jak proste kredyty kupieckie czy przyspieszone płatności.

Dziś wachlarz możliwości jest zdecydowanie szerszy. W ramach współpracy między operatorem rynku i bankami, uczestnicy transakcji mają do dyspozycji skuteczne udogodnienia.

Na szczególną uwagę zasługują produkty takie jak factoring i factoring odwrócony, które pozwalają przedsiębiorstwu skrócić cykl rotacji należności, a co za tym idzie znacząco poprawiają bieżącą płynność.

Ciekawym rozwiązaniem są też e-wadia, które pozwalają uzyskać wadium do przetargu w formie poręczenia. Dzięki temu firma może brać udział w kilku przetargach jednocześnie bez konieczności blokowania wolnych środków lub ograniczania płynności finansowej.

Doskonałym rozwiązaniem są również elektroniczne gwarancje bankowe. Na zlecenie firmy bank może wystawić gwarancję z bezpiecznym podpisem kwalifikowanym.

Mówiąc o nowoczesnych rozwiązaniach bankowych należy wymienić też płatności kartami zakupowymi. To dedykowane karty biznesowe, przeznaczone do płatności za towary i usługi, których używamy w procesach zakupowych. Przedsiębiorca może dzięki nim samodzielnie definiować rodzaje transakcji, za które będzie płacił środkami przypisanymi do karty zakupowej.

Narzędzia dla księgowości i finansów

Nowoczesne rozwiązania dostępne na platformach zakupowych najbardziej usprawniają pracę działów zakupów, księgowości i finansów.

Dla pracowników tych działów to najlepsza wiadomość, bo to oni są odpowiedzialni za niemal każdy element procesu zakupowego, w związku z czym mają też najwięcej obowiązków.

Dzięki takim narzędziom wykorzystującym elektroniczne faktury księgowi oraz specjaliści mogą szybko i sprawnie rozliczać faktury drogą elektroniczną. Oszczędzają czas na uzyskiwanie odpowiednich decyzji czy podpisów.

Łatwiejsza komunikacja

Nieraz najwięcej kłopotów w procesie zakupowym wynika z błędów w komunikacji – najpierw z potencjalnymi sprzedawcami, a później z dostawcami.

Dzięki funkcjonalnościom dostępnym na platformach zakupowych komunikacja między stronami zachodzi elektronicznie, zawsze w jednym miejscu. Strony widzą, na jakim etapie jest realizacja zlecenia, a publikowane na bieżąco powiadomienia oraz informacje dotyczące wskazówek czy decyzji pozwalają zaoszczędzić czas i unikać niepotrzebnych błędów.

Z pewnością ogromny wpływ na lepszy stan rzeczy ma też spójność i automatyzacja, która realnie wpływa na polepszenie warunków pracy wszystkich zaangażowanych w proces zakupowy użytkowników.

Ochrona i bezpieczeństwo danych

Procesy transakcyjne są niezwykle delikatnym obszarem dla firm ze względu na wrażliwe dane, jakie podaje się w ich trakcie.

Zarówno kupującym, jak i sprzedawcom zależy na tym, by wrażliwe dane pozostały do wiadomości przedstawicieli stron i nie wyciekały na zewnątrz. W przeciwnym razie konkurencja może zyskać przewagę, a firmy tracą.

Na szczęście elektroniczne procesy zakupowe zapewniają pełne bezpieczeństwo danych i zabezpieczenie komunikacji pomiędzy stronami. System transakcyjny jest zaufany, dzięki czemu zapewnia bezpieczeństwo zarówno w dedykowanych rozwiązaniach, jak i zadaniach wykonywanych w chmurze.

Nie zapomnijmy też o bezpieczeństwie wynikającym z dostępu do informacji oraz uzyskanej w ten sposób transparentności. To dzięki uwspólnieniu informacji, archiwizacji, dostępie do danych i raportowaniu poprawia się bezpieczeństwo biznesu, tak często mylone z bezpieczeństwem IT.

Od tego roku pojawi się również najnowsze rozwiązanie prawne odnośnie ochrony i bezpieczeństwa danych – RODO. To dzięki niemu obie strony mogą mieć pewność, że dane handlowe są strzeżone na najwyższym poziomie i służą jedynie kupującemu i sprzedawcy.

Rosnąca mobilność

Technologie mobilne opanowały zarówno różne sfery życia prywatnego, jak i biznes.

Ilość oraz znaczenie mobilnych usług z roku na rok dynamicznie rośnie, co pozwala błyskawicznie usprawniać procesy transakcyjne. Aplikacje, które dotąd dedykowane były tylko pracy na komputerze dziś mają swoje wersje mobilne.

To wynik procesu uspójniania platform zakupowych.

Platformy B2B mają docelowo wyglądać i funkcjonować podobnie jak platformy B2C, by użytkownikom było łatwiej z nich korzystać, unikając niepotrzebnych błędów czy pogubienia. Poza tym, dzięki mobilnemu dostępowi do nowoczesnych rozwiązań, procesy zakupowe możemy dziś przeprowadzać z każdego miejsca i o każdej porze. A to ogromny krok do przodu i spora oszczędność czasu.

Machine learning oraz AI

Uczenie maszynowe i wykorzystanie sztucznej inteligencji w najnowocześniejszych rozwiązaniach pomaga świetnie zarządzać nawet największymi ilościami danych czy najbardziej skomplikowanymi procesami.

To dzięki innowacyjnym rozwiązaniom z tego obszaru możemy dziś z łatwością odnajdywać i łączyć ze sobą informacje, nadawać im formy i porządkować je w taki sposób, by przynosiły nam realne korzyści w przyszłości.

Jedną z największych zalet z punktu widzenia procesu zakupowego jest możliwość odnajdywania zależności pomiędzy danymi wejściowymi (procurement), a wyjściowymi (produkty oraz procesy). Takie ujęcie pozwala lepiej planować i usprawniać cały proces, a także podejmować lepsze decyzje w przyszłości, a to ogromna wartość. Poza tym wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala dziś również budować realne wsparcie dla pracowników poszczególnych działów.

Świetnym przykładem jest wykorzystywanie inteligentnych asystentów przez pracowników działów sprzedaży. Są one często używane w nowoczesnych smartfonach, gdzie automatyzują codzienną pracę związaną z ustawianiem kolejnych kroków, umawiają spotkania lub wpisuje dane do CRM czy raportów. Dzięki nim pracownicy są odciążeni, a poszczególne zadania wykonywane są sprawniej niż dotychczas, a także nieraz automatycznie, co skutecznie chroni przed błędami. Z takimi rozwiązaniami można spokojnie planować procesy zakupowe i z nadzieją patrzeć w przyszłość.

Sprawdź, jak technologia może pomóc Twojej organizacji. Wypróbuj innowacyjne rozwiązania MarketplanetOnePlace

Podobne