
W związku z końcem roku na Marketplanet OnePlace można zaobserwować coraz większą liczbę zapytań ofertowych, w których podawane są szacowane roczne zapotrzebowania na dostawę produktów czy usług. Kupcy w tym okresie oczekują ofert na znacznie większy wolumen. Dlaczego tak się dzieje?
Planuj, agreguj i oszczędzaj
Głównym powodem jest oczywiście fakt, że koniec roku jest okresem, w którym w firmach planowane są budżety na następny rok. Bardzo ważną częścią budżetu są zakupy, zarówno te związane z produkcją (direct) jak i z codziennym funkcjonowaniem firmy (indirect). Dobrą praktyką rekomendowaną przez ekspertów Marketplanet jest planowanie zakupów poprzez agregację indeksów materiałowych na podstawie zeszłorocznego zapotrzebowania i zużycia. Dzięki temu możemy trafnie zaplanować budżet na dany indeks w następnym roku oraz wybrać najlepszego dostawcę, który na podstawie umowy ramowej będzie realizował dostawy zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem.
Planowanie roczne, czy półroczne? Wszystko zależy od indeksu
W większości indeksów, zwłaszcza w zakupach indirect, plany określane są na cały rok. Ma to sens szczególnie w przypadkach, w których ceny na rynku kształtują się na podobnym poziomie. Dobrym zaś przykładem indeksu, gdzie dobór taktyki zakupu jest kluczowy w końcowym koszcie zużycia jest energia elektryczna lub gaz – szereg czynników i przewidywań skłania do wyboru zakupu miesięcznego, kwartalnego bądź rocznego. Taktyka zakupu powinna być zatem starannie przypisana do określonego asortymentu.
A co agreguje się najczęściej?
Z naszego doświadczenia wynika, że kluczowymi kategoriami, w których większość zakupów w dużych firmach przeprowadzana jest w formie zagregowanej są:
- Artykuły biurowe
- Materiały eksploatacyjne do urządzeń biurowych
- Narzędzia
- Odzież ochronna
- BHP i środki czystości
- Energia
- Paliwa
- Usługi telekomunikacyjne
- Opakowania
Warto jest teraz obserwować zapytania zwłaszcza z tych kategorii, aby złożyć ofertę na naprawdę duży wolumen.
Monitoruj rynek i zarabiaj!
Koniec roku jest bardzo dobrym czasem na otwarcie sobie nowych kanałów sprzedaży i dotarcie z ofertą do nowych Kupców. W niektórych przypadkach jest to jedyna szansa na sprzedaż swojego asortymentu w związku z polityką zakupową danej firmy.
Warto więc na bieżąco monitorować rynek – zarejestruj się za darmo na OnePlace i składaj swoje oferty!