Okazało się, że przewidywane oszczędności w kategorii – artykuły elektryczne – mogą sięgnąć średnio nawet ponad 25% – tłumaczy Arkadiusz Mańka, dyrektor ds. zakupów w ZGH „Bolesław” S.A. Biuro Zakupów konsekwentnie realizuje przyjęte przez siebie w 2009 roku założenia strategii i już widać korzystne efekty w postaci znacznych oszczędności, przejrzystej struktury i dobrych relacji ze swoimi dostawcami.
Zakłady Górniczo-Hutnicze „Bolesław” S.A. – producent wysokiej jakości cynku oraz produktów pochodnych zdecydowaną większość zakupów dokonuje na rynku polskim, pozostałą część na rynkach europejskich i w mniejszym zakresie pozaeuropejskich. Dywersyfikacja rynków zakupów nie wpływa na rozwój procesu segmentacji dostawców, podział dostawców odbywa się jedynie przez kryterium geograficzne.
Bardzo istotna w aspekcie ciągłości produkcji i działania spółki oraz całej grupy kapitałowej jest ocena i kwalifikacja dostawców. ZGH „Bolesław” S.A. promuje wyłącznie dostawców o ustalonej, wysokiej pozycji rynkowej i dobrej historii współpracy. Takie zachowanie powoduje, iż wybierani dostawcy doskonale wiedzą, jaka jakość produktów/usług jest od nich wymagana. Ten sposób podejścia sprawia, że ZGH „Bolesław” S.A. jako wytwórca najwyższej jakości produktów nie akceptuje dostawców oferujących towary i usługi o niskiej jakości, odbiegających od wymaganych w spółce standardów.
Pierwszy etap optymalizacji procesów zakupowych w spółce-matce ZGH „Bolesław” S.A. zakończył się w 2011 r. Celem restrukturyzacji było wprowadzenie nowoczesnego, długofalowego programu zarządzania zakupami. A jednym z głównych elementów – powołanie Biura Zakupów odpowiedzialnego za realizację zakupów oraz negocjowanie umów ramowych dla Spółki. W Biurze Zakupów zostali zatrudnieni wysoko wykwalifikowani specjaliści, profesjonaliści w swojej dziedzinie. W ZGH wdrożono także narzędzia informatyczne wspierające proces zakupów w zakresie prowadzenia postępowań i wyboru dostawców (elektroniczne prowadzenie postępowań przetargowych oraz aukcje elektroniczne). Pierwsze aukcje zrealizowane dla ZGH „Bolesław” S.A. przyniosły oszczędności nawet do 35% zakupu.
– Efekty były znaczące, ale szukaliśmy dalszych usprawnień. Postanowiliśmy przenieść nasze dobre doświadczenia związane z wdrożeniem w ZGH „Bolesław” S.A. na całą Grupę Kapitałową. – We wrześniu ubiegłego roku rozpoczęliśmy projekt usprawnienia skonsolidowanych zakupów prowadzony z firmą Marketplanet we wszystkich spółkach Grupy. Miał on na celu jeszcze większą optymalizację źródeł dostaw – komentuje Arkadiusz Mańka, dyrektor ds. zakupów ZGH „Bolesław” S.A.
Projekt przebiegał wieloetapowo. Rozpoczął się od przeprowadzenia szczegółowej analizy zakupów spółek Grupy Kapitałowej ZGH „Bolesław”. – Na pierwszy ogień poszła kategoria asortymentowa – artykuły elektryczne. Zbadano prognozy, częstotliwość zakupów, specyfikację kupowanych asortymentów, źródła dostaw, a przede wszystkim warunki zakupów takiego asortymentu, jak aparatura, automatyka, energetyka, aparatura specjalistyczna/górnicza, oświetlenie – tłumaczy Rajmund Nowak, kierownik projektu po stronie Marketplanet.
Następnie miało miejsce doprecyzowanie oraz analiza i podsumowanie danych zebranych przez zespół projektowy. Kolejnym krokiem było przeprowadzenie badań rynkowych oraz zbudowanie strategii zakupowej i udostępnienie poprzez platformę zakupową nowego zapytania ofertowego dla potencjalnych oferentów. Analiza zebranych ofert oraz stworzenie strategii aukcyjnej, a potem przeprowadzenie aukcji elektronicznej pozwoliło ustalić nowe lepsze warunki handlowe.
– Wyniki były bardzo pozytywne. Okazało się, że przewidywane oszczędności w pierwszej kategorii – artykuły elektryczne – mogą sięgnąć średnio nawet ponad 25% – tłumaczy Arkadiusz Mańka.
Biuro Zakupów ZGH „Bolesław” S.A. konsekwentnie realizuje przyjęte przez siebie w 2009 roku założenia strategii i już widać korzystne efekty. Wykorzystując – elektroniczne rozwiązania, analizując rynek razem z zewnętrznym doradcą, pracując nad relacjami ze swoimi dostawcami osiąga kolejne sukcesy w obszarze zakupów – w postaci znacznych oszczędności, przejrzystej struktury i dobrych relacji ze swoimi dostawcami.
Efekty:
- powołanie Centralnego Biura Zakupów
- transparentność procesu zakupowego
- korzystniejsze warunki zakupu
- 35% oszczędności w wyniku wprowadzenia modułu aukcji elektronicznej
- 25% oszczędności w kategorii artykuły elektryczne dzięki projektowi sourcingowemu