Rocznie firmy w Polsce wydają za pośrednictwem Internetu ponad 215 mld zł. Kwota ta będzie rosła, bo transakcje w sieci pozwalają oszczędzić średnio ok. 30 proc. wydatków, upraszczają pracę kupcom i automatyzują proces zakupowy – ocenia w raporcie „Zobacz jak kupują i jak oszczędzają polskie firmy” Marketplanet, operator największego w Polsce elektronicznego rynku B2B.

Wydatki przedsiębiorstw w Internecie są  10 razy wyższe, niż ogólna wartość zakupów klientów indywidualnych w sieci.  „Obecnie z platform handlowych w naszym kraju korzystają przede wszystkim duże przedsiębiorstwa. W naszych platformach zakupowych  w skali roku obsługujemy transakcje o wartości około 25 mld zł. Wynika z tego, że jeśli średnie i małe firmy chciałyby zostać dostawcami potentatów najprostszą drogą jest zarejestrowanie się na elektronicznej platformie handlowej. Ta forma współpracy będzie w najbliższym czasie coraz bardziej powszechna i skuteczna” – mówi Piotr Matysik, Prezes Marketplanet.

Jednym z narzędzi, które dostępne są na platformach, są aukcje internetowe. W ciągu 10 ostatnich lat Marketplanet przeprowadziło ich ponad 100 tys. i na podstawie tych doświadczeń oszacowało, że podmiot kupujący poprzez platformy może zaoszczędzić średnio 30 proc. kosztów w stosunku do tradycyjnych zakupów.  W przypadkach niektórych branż oszczędności te przekraczają 65 proc. wydatków. Wynika to m.in. z lepszego planowania zakupów, zarządzania bazą dostawców, z kumulacji zamówień oraz szybkiego dostępu do dużej liczby dostawców zarejestrowanych na platformach. W przypadku niektórych branż oszczędności mogą więc sięgnąć nawet 60 proc.. Potencjalne oszczędności polskiego biznesu są więc wielomiliardowe w skali najbliższych lat.

Prezes Piotr Matysik zwraca uwagę, że posługiwanie się platformami skraca czas i porządkuje proces zakupów. W raporcie firma podaje przykłady przedsiębiorców, którzy kupują z wykorzystaniem narzędzi elektronicznych. W przypadku jednej ze spółek, zamienienie tradycyjnych papierowych faktur na elektroniczne spowodowały oszczędności w wysokości 300 tys. zł (przy 24 tys. faktur rocznie).

Jak będzie wyglądała przyszłość elektronicznego rynku transakcyjnego B2B w Polsce? Eksperci Marketplanet nie mają wątpliwości, że coraz więcej tradycyjnych transakcji trafi do sieci ze względu na oszczędności czasu, pieniędzy oraz przejrzystość i automatyzację wymiany handlowej. Tak też dzieje się w krajach Europy Zachodniej i USA, gdzie wartość transakcji realizowanych przez przedsiębiorców na platformach handlowych sięga ok. 20-30 proc. całego rynku. W Polsce jest to ok. 10 proc. wszystkich wydatków, które ponoszą przedsiębiorstwa ogółem.