Polscy przedsiębiorcy zmieniają swoje nastawienie przy  wyborze dostawców, nie skupiając się już jedynie na kryterium ceny, ale coraz bardziej zwracając uwagę na doświadczenie oraz odpowiedzialność dostawcy w biznesie. Skąd ta zmiana? Powód jest prosty – coraz częstsze nastawienie na relację partnerską.

Gadżet czy praktyczne rozwiązanie?

Perspektywa długofalowej relacji zmienia kryteria oceny, sprawiając, że coraz istotniejsze stają się aspekty współpracy, które ciężko jest zweryfikować jedynie za pomocą  ogólnego zbadania rynku. Jednakże dogłębne sprawdzenie przez Klienta jakości procesu u potencjalnych dostawców jest właściwie niemożliwe do wykonania. Wymagałoby to poświęcenia czasu i energii na jakie nie może sobie pozwolić dynamicznie działająca firma. Taka ingerencja byłaby również problem dla dostawcy, gdyż zmuszałaby go do skupienia nieproporcjonalnej części swoich działań na aspektach sprzedażowych.  Dlatego właśnie potrzebą biznesową  staje się skorzystanie z usług niezależnych profesjonalistów w tej dziedzinie, którzy przejmą na siebie ciężar działań audytowych  i za pomocą programu certyfikacji zweryfikują faktyczną jakość usług dostawcy pod względem standardu całego procesu, przejrzystości finansowej, doświadczenia oraz rzetelności.

 Odpowiedzialny Dostawca – jak go rozpoznać?

  • Sytuacja finansowa:

Jednym z kluczowych aspektów świadczących o jakości zarządzania firmą oraz dynamice jej  rozwoju są wskaźniki finansowe. Przy wyborze Dostawcy, Kupujący zwracają uwagę między innymi na ogólne dane finansowe potencjalnego kontrahenta. Nie mają jednak dostępu do konkretnych wyników, które ukazują autentyczny poziom firmy. By ocenić faktyczną sytuację finansową dostawcy należy uwzględnić np. takie wskaźniki jak zwrot ze sprzedaży, wskaźniki rentowności aktywów, wskaźniki płynności , zwrot kapitału własnego oraz wskaźnik rotacji zapasów.

  • Doświadczenie rynkowe:

Okres czasu w jakim firma działa na rynku, niestety nie zawsze jest wprost proporcjonalny do poziomu wiedzy jaką stosuje. Kryteria, które mają faktyczny wymiar to:  wartości kontraktów, które podejmuje dostawca, wartość kontraktu z największym klientem, czy wreszcie ilość referencji.

  • Odpowiedzialność w biznesie: 

Rozpatrując odpowiedzialność społeczną firmy, należy zwrócić uwagę na aspekty etyczne, ekologiczne oraz społeczne. Podstawą działalności CSR w firmie jest jej przejrzystość i transparentność.

  • Nastawienie na długotrwałe relacje:

To trend, o którym dzisiaj krzyczy świat biznesu. Przestajemy patrzeć zleceniowo, a zauważamy zalety partnerstwa. Dlatego coraz częściej w języku branżowym pojawiają się słowa takie jak „relacje” czy „zaufanie”. O jakości dostawcy świadczy między innymi jego nastawienie na obustronne korzyści oraz przejrzystość i prostota, jaką zachowuje w przekazie i dokumentacji. Ponadto liczy się również dostępność i otwartość dostawcy na indywidualne potrzeby Klienta.

Nowa jakość

Wszystkie te aspekty stanowią pełen obraz firmy, który każdy Klient, chciałby znać przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu współpracy. Jednakże jedyna referencja jaka ma znaczenie i zachowuje obiektywizm to ta wystawiona przez niezależne źródło.

Certyfikowany dostawca, to dostawca wiarygodny, stosujący się do powszechnie akceptowanych standardów postępowania. Przejście ścieżki certyfikacji to dla dostawcy swoista nobilitacja, znak szlachetności.  Z kolei, z punktu widzenia potencjalnych klientów, certyfikacja potwierdza zdolność do realizacji zamówienia. Dlatego właśnie certyfikacja to nie gadżet, ale praktyczne rozwiązanie, które zwiększa bezpieczeństwo Kupców oraz promuje rzetelnych Dostawców.

Podobne